esp  

esp  

  ︎

scroll ︎︎︎    ︎  








> Urbanisms of Remittances.
(Re)productive Houses in Dispersion


Arts Libris 2019 Award, Fundació Banc Sabadell.
Caniche editorial
Madrid, Spain
2017


Research initiated with the support of the Oslo Triennale 2016, After Belonging.





In this book we analyse urban configurations that are funded by remittances. Remittances are small amounts of money sent by transnational workers to support their loved ones in their home countries. Nowadays, the volume of these transactions is so large that, when added up globally, it is more than four and a half times the amount of so-called official development assistance provided by rich countries globally. Focusing on the realities of the Colombian diaspora from the Risaralda region, this study examines the role of design and economic management of housing and cities in the current global care crisis. It pays particular attention to the development of new forms of dispossession through transnational real estate transactions, debt and mortgages. Operating from a transnational perspective, the project also encourages us to imagine alternative urban scenarios where the spheres of productivity and reproduction can be reconsidered. This perspective is applicable in cities worldwide, both in the Global South and the Global North.

We believe that within the discussions about care that take place in the realm of spatial practices, urbanisms of remittances can broaden and deepen the question of who is included in the “we” when referring to an urbanism of care. Faced with this question, it becomes clear that there is a need for an expanded dialogue between feminist and decolonial perspectives, brought to light by these urbanisms.

Edited by Diego Barajas and Camilo García, the book Urbanisms of Remittances gathers research carried out by Husos: Marta Correal (occupational therapist), Camilo García (architect), Diego Barajas (architect) and María García Isaza (photographer and cultural manager). With the collaboration of Petra Sebova, Natasa Lekkou, Louise Morice, Sergio Reyes and Cristina Jiménez.


























(1) Panorámica de la Feria de servicios e inmobiliaria en Madrid dirigida específicamente a los migrantes colombianos como posibles inversores en nuevos proyectos de vivienda en Colombia. En un fin de semana pueden llegar a asistir hasta 14.000 personas.
(2) Feria de servicios e inmobiliaria en Madrid dirigida específicamente a los migrantes colombianos como posibles inversores en nuevos proyectos de vivienda en Colombia. Los puestos son ocupados principalmente por constructoras, promotoras, instituciones financieras tanto privadas como públicas, aerolíneas y otros productos colombianos. Eventos como este se organizan periódicamente en ciudades como Madrid, Nueva York y Miami.
(3) Anuncio de publicidad inmobiliario de periódico dirigido a la diáspora colombiana en Madrid, que ofrece un modelo urbano de comunidades cerradas, formando hileras de viviendas homogéneas. El anuncio presenta una familia blanca y rubia en primer plano, muy diferente de la mayoría de los hogares transnacionales colombianos madrileños, tanto en su aspecto como en la composición de sus miembros. Las familias transnacionales tienen una variedad de configuraciones singulares de miembros dispersos y necesidades específicas. La arquitectura estándar de estas casas no es sensible a estas necesidades.
(4) Modelo urbano auto gestionado, con remesas, en el barrio Kennedy de Pereira. La casa amarilla es una casa productiva progresiva construida con dinero de las remesas. Sus tres entradas hacen posible que las familias puedan alquilar un apartamento y tener una tienda en la planta baja.

















Texts by Camilo García and Diego Barajas / Research: Marta Correal (occupational therapist), Camilo García (architect-urbanist), Diego Barajas (architect-urbanist) and María García Isaza (photographer and cultural manager) / With the collaboration of Petra Sebova, Natasa Lekkou, Louise Morice, Sergio Reyes and Cristina Jiménez. / English translation: Carlota Mir. / Photographies of the book: Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán y Rocío Romero) / Graphic design: Husos and Bollería Industrial.